FANDOM

Gürçayır, Sivas ilinin Şarkışla ilçesine bağlı bir beldedir. Sivas iline 85 km, Şarkışla ilçesine 6 km uzaklıktadır. Nüfusu, 2000 yılı verilerine göre 3.076 kişidir. 1968 yılında belde olmuştur.

Nüfus Edit

Yıllara göre belde nüfus verileri
2009 4.121
2000 3.405
1997 2.456
1990 3.522
1980 2.058

Sivas’ın Şarkışla ilçesine bağlı bir beldesidir. Kasabanın etrafı yükseltilerle dolu olmayan tepelerle kaplıdır. Doğu batı istikametine giden Sivas-Kayseri karayolu üzerindedir. Kasabanın kuzeybatısında Sağır, Batısında Kayapınar köyü, güneyinde Kızılcakışla kasabası, kuzeydoğusunda Gümüştepe köyü ve doğusunda Şarkışla ilçesi bulunmaktadır.

Kasabanın doğal su kaynakları azdır. Kasabaya 7 km. uzaklıkta bulunan Yapaltın sulama göletinin imkanlarından Gürçayır arazileride yararlanmaktadır. Kasabanın arazisi Kızılırmak vadisini sınırlayuan kuzeydoğu yönündeki Çal dağının kuzeybatı eteklerinde kurulmuştur.

Kasaba deniz seviyesinden 1180 M. Yükseklikte olup, en yüksek yeri Şeme dağıdır. Karasal iklimin hakim olduğu kasabada yetiştirilen ürünlerin başında şeker pancarı, arpa, buğday, mısır, patates, ayçiçeği yetişmektedir. Kasabada büyükbaş hayvancılıkta yaygındır.

  Kasabanın 3 Mahallesi ve 750 Hanesi vardır. 2001 Nufus sayımına göre Kasabanın nufusu   3147 kişidir. Nufusun %90’ı çiftçilik ve hayvancılıkla uğraşmaktadır.%5 ‘i Memur %5’i esnaf ve diğer meslek grupları ile uğraşmaktadır. Kasabada okur yazar oranı %98 dir. Bu nufusun  çoğunluğu  ilköğretim mezunu olmakla beraber bazılarıda halk eğitim merkezinin  açtığı kursları bitirmiştir.

Kasabada lise ve dengi okulu okuyanların sayısı da her geçen gün artmaktadır. İlçenin yakın olması belediyenin ulaşım yönünde sağladığı kolaylıkta buna etki etmektedir.

 Rivayetlere göre kasabanın bulunduğu yere ilk gelen  kervan sahibi yaşlı birisidir. Kervancı bu yörenin boş ve otlak bir yer olduğunu görünce burada konaklamaya karar verir. Şimdiki mezarlığın bulunduğu yerde çadırını kurar. Bir kaç yıl burada kışlayan kervancı burasını kendine yurt edinir. Daha sonra buraya yerleşenler kervancıdan izin alırlar. 

Çevrede  Yaşayanlar  buradaki yaşlı insana saygı duymuşlar ve ondan iyilik beklemişlerdir. Bu yaşlı kervancı zamanla  çevrede manevi bir kimlik kazanmıştır. Bu zata yalnız yaşayan kişi anlamına gelen çayırdaki şeyh denilmiştir.Bu isim zamanla yöresel ağızda Çayırşeyhi şeklini almıştır. Sonraki yıllarda bu yöreye gelen kişiler Yozgat ve çevresinde ün salmış olan Çapanoğlu adındaki bir kişiden selam getirerek buraya yerleşmişler. Çapanoğlu heryıl gelir vergi alıp dönermiş. Ünükler ailesinin baş kaldırdığı yıl Çapanoğlu köyün ortasına çeşme yaptırmış o yıl Yozgat'a dönmeyip köyde ölmüştür. Köyün tümü aynı aileden değildir.

Köydeki Ailelerin bazıları ve geldikleri yerler şöyledir; Memililer, ilk gelen ailedirler, Ünükler, ilk gelen ailedirler, Ökgeler, Puası Mevkiinden, Oseler, Kayseri Mancısudan, Toylar, İran Horasan’dan, Mavılar, Uzunca dikilialtı mevkiinden, Yüzbaşlar, Elazığ Palu’dan, Karasanlar, Yayhalı Şeme dağı mevkiinden, Kaymaklar ve Kılıçlar, Savağın başından, İmamlar, Hassoler ve Hacıahmetler, Yayhalı Mevkii, Cıbırlar, Şarkışla’dan, Şabanlar, Kayseri’den, Dedeoğullar, Kayseri obruk platosundan, Dağırmenciler, Kavaküstü mevkiinden, Soloğlar, Kangal’dan, Mahmutlar, Sarıkaya Dikilialtı mevkiinden, Aksakaloğulları , Akdemirler

BİLGİ : kARAHASANOĞLU....... Önder KALKAN

Dış bağlantılar Edit

Şablon:Belde-taslak Şablon:Şarkışla belde ve köyleri

Also on FANDOM

Random Wiki